همشهری آنلاین: رییس جمهور روسیه به غرب درباره بروز فاجعه افغانستان و تکرار تجربه اتحاد جماهیر شوروی هشدار داد.

دیمیتری مدودف در گفت‌وگویی با اشپیگل درباره مساله افغانستان گفت خطری واقعی را شاهد است، به طوری که امکان دارد هم‌پیمانان غربی همانند شوروی سابق در آن کشور شکست بخورند.

وی گفت در صورتی که توفیق ایجاد دولتی حاکم حاصل نشود، "ثباتی ایجاد نخواهد شد، حال هر چقدر هم نیروی خارجی به این کشور گسیل داشته شود."

وی درباره تلاش‌های بین‌المللی به منظور خلع سلاح تاکید کرد "همه گونه فرصتی" وجود دارد تا پایان سال توافقنامه جدیدی میان روسیه و آمریکا درباره کاهش تسلیحات اتمی راهبردی امضا شود و گروه‌های مذاکراتی دو کشور "با سرعت بالا" این متن را نهایی می‌کنند.

مدودف درباره ایران هم گفت در صورتی که مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای تهران پیش نرود، احتمال اعمال تحریم‌ها منتفی نیست.

رییس جمهور روسیه پاسخ روشنی نداد که ولادیمیر پوتین، نخست‌وزیر یا او در انتخابات ریاست جمهوری 2012 روسیه نامزد خواهند شد. وی درباره تازه‌ترین اظهارات پوتین در خصوص این موضوع گفت سوءتفاهمی درباره این سخنان پیش آمده است. در صورتی که در موعد انتخابات پوتین و مدودف هنوز چهره‌های سیاسی مورد قبول مردم باشد، "آنگاه ما با هم جلسه گذاشته و رایزنی می‌کنیم که کدام‌یک وارد انتخابات شود – به این ترتیب ما رو در روی هم قرار نمی‌گیریم." به گفته رییس جمهور روسیه، این تلقی که رهبری این کشور رای‌دهندگان را جدی نمی‌گیرد، "مضحک" است.

مدودف همچنین انتقاداتی را به وضعیت روسیه امروز وارد کرد. وی گفت فساد در این کشور "اشکال زننده‌ای" به خود گرفته است به طوری که تجارت خالص کالا به تصوری از ثبات اقتصادی منجر شده است.

رییس دولت روسیه در این مصاحبه همچنین درباره تقلب‌های رخ داده در انتخابات محلی ماه اکتبر گفت قصد دارد در سخنرانی قریب‌الوقوع خود درباره وضعیت کشورش "پیشنهادهایی برای بهبود نظام انتخاباتی" ارایه دهد.

مدودف که روز دوشنبه در مراسم بیستمین سالگرد فروپاشی دیوار برلین شرکت می‌کند، در همین حال از اروپا خواست کشورش را به عنوان شریکی دارای حق برابر بپذیرد. رییس کرملین به صورت اعتراض‌آمیز گفت: "ارزش‌های ما همانند غرب است. من هیچ تفاوت بزرگی در موضوعات آزادی و حقوق بشر بین دو طرف نمی‌بینم. به ویژه اعضای جدید اتحادیه اروپا از نظر فرهنگ سیاسی و توسعه اقتصادی به هیچ وجه بهتر از ما نیستند."

کد خبر 94652

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز